Predavanje “Spektakularizacija društva – studija slučaja regionalnoga “Big Brother” televizijskoga reality TV showa”

Sveučilišni ponedjeljak u GISKO-u

421

Drugo predavanje programa “Sveučilišni ponedjeljak u GISKO-u” održat će se u ponedjeljak, 9. travnja 2018. godine s početkom u 19.00 sati u prostoru Amercan Cornera Gradske i sveučilišne knjižnice Osijek.
Predavanje “Spektakularizacija društva – studija slučaja regionalnoga “Big Brother” televizijskoga reality TV showa” održat će Snježana Barić Šelmić,  asistentica na Odjelu za kulturologiju Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku.

Opis predavanja:
Još je 1967. godine Guy Debord iznio i detaljno razložio koncept stvaranja “društva spektakla”, u kojemu, najkraće rečeno, “spektakl više nije samo skup slika, već je to društveni odnos između ljudi posredovan slikama”, koji je praktički postao svrha samome sebi.
Mediji, pa tako i televizija, sve su više okrenuti spektaklu jer laka i atraktivna zabava donosi osjetno veću gledanost i zaradu od informativnih i edukativnih sadržaja, što će autorica ilustrirati u analizi istraživačkog dijela rada. Pri tome komercijalni medijski sustav, na dvostruki način pristupa medijskoj publici kao skupini potrošača: tipom komercijalnih medijskih programa i putem produkata koje se oglašavaju preko tih programa. Unutar toga medijska se publika tretira kao verzija “društva potrošača”, odnosno produkt i tržišna niša koja je interesno-profitno pozicionirana između medijskih producenata i marketinško-reklamnih agencija i oglašivača.
Otkada je prvi put emitirana u rujnu 1999. godine u Nizozemskoj, televizijska emisija Big Brother postala je najpoznatija i najraširenija reality show franšiza na svijetu, s čak oko 400 emitiranih sezona u više od 50 zemalja svijeta. Budući da se u međuvremenu pojavila jaka konkurencija u vidu mnogih drugih reality show emisija, nositelji Big Brother franšize neprestano pokušavaju na različite načine “osvježiti” koncept kako bi zadržali popularnost i gledanost. Tako je nekoliko tvrtki i komercijalnih televizija s teritorija bivše Jugoslavije, koje su nositeljice licence showa, odlučilo od rujna do prosinca 2015. godine organizirati međunarodni, točnije regionalni Big Brother. On je okupio ukupno 19 natjecatelja iz pet zemalja sličnoga govornoga područja – Hrvatske, Srbije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Makedonije – od kojih su, po prvi put, gotovo polovica bili pomalo bizarni pripadnici socijalno osjetljivih tzv. marginalnih skupina građana (beskućnik, prostitutka, transrodna osoba, romska obitelj i drugi), što je izazvalo jake i podijeljene reakcije javnosti u navedenim zemljama.

O predavačici:
Snježana Barić-Šelmić (1973.) asistentica je na Odjelu za kulturologiju Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku. Diplomirala je na Odjelu za kulturologiju Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, smjer Medijska kultura.  Trenutno je doktorandica na Doktorskoj školi Sveučilišta u Osijeku, na sveučilišnom poslijediplomskom interdisciplinarnom doktorskom studiju Kulturologije, modul: Medijska kultura – Istraživanje medija. Što se tiče ostale profesionalne izobrazbe, završila je IEDC Bled School of Management Program, Management Zentrum St. Gallen Management Training Program. Aktivno govori engleski i njemački, a služi se ruskim i španjolskim. Govori i hrvatski znakovni jezik te svira violinu.

Autorica predavanja provela je analizu sadržaja prikazanih emisija u razdoblju od mjesec dana, kako bi utvrdila jesu li, na koje načine i u kojoj mjeri upravo pripadnici marginalnih skupina korišteni u svrhu promocije i podizanja gledanosti showa. U teoretskom dijelu pak ukratko su obrađeni poj-movi poput marginalnih skupina građana, celebrity kulture spektakularizacije društva i medija, reality showa, te televizije i njezinih konvergencija s novim, digitalnim medijskim formatima. Ciljevi istraživanja bili su utvrditi jesu li nositelji licence uspjeli pomalo kontroverznim pristupom zaustaviti trend pada gledanosti showa te jesu li koncepti Big Brother showa i općenito reality showa već pomalo „istrošeni“, barem na području jugoistočne Europe.

Dodatne informacije mogu se dobiti na broj telefona: