“U GISKO-u 240 umirovljenika savladalo osnove rada na računalu”

169

Gradska i sveučilišna knjižnica Osijek već dvije godine uspješno provodi hvale vrijedan program “Ukorak s vremenom” koji za cilj ima osobama treće životne dobi prenijeti osnovna znanja i vještine korištenja računala. Izrazito veliki interes ne jenjava, a tečaj je do sada uspješno završilo dvadeset grupa polaznika, točnije 240 umirovljenika. Upravo su krenule i dvije nove grupe što je još trideset dodatnih osoba. Program je namijenjen umirovljenicima koji se do sada nisu ili su se vrlo malo susretali s radom na računalima, ali i onima koji se već duže koriste, a htjeli bi unaprijediti svoje znanje i vještine. Edukacijski projekt zamišljen je kao aktivni seminar kroz koji polaznici usvajaju znanja koja mogu primijeniti u privatnom i poslovnom životu, a vezana su za internet te srodne tehnologije i usluge. Po završenom programu, polaznici znaju koristiti operacijski sustav Windows (organizacija podataka – rad s mapama i datotekama), napisati, urediti i spremiti dokument, pretraživati internet, slati elektroničku poštu, koristiti društvene mreže te jedan od softvera za komunikaciju s ljudima širom svijeta. Prijave za buduće tečajeve programa “Ukorak s vremenom – osnove rada na računalu”, kontinuirano se primaju na Posudbenom odjelu za odrasle te ovim putem pozivamo sve zainteresirane da se prijave. Tečaj je besplatan za sve članove Gradske i sveučilišne knjižnice Osijek, održava se prema unaprijed dogovorenim terminima u prostoru American Cornera Gradske i sveučilišne knjižnice Osijek, a održavaju ga djelatnici Knjižnice Srđan Lukačević i Dino Radmilović.

Polaznici tečaj pohađaju otprilike 2 mjeseca, dva puta tjedno, svaki put po sat vremena. Edukacija ponekad zna trajati nešto duže, ali i kraće, ovisno o sudionicima i njihovu prihvaćanja i razumijevanja ispredavanog. Ukoliko je polaznicima potrebno više vremena, omogućuju im se dodatni sati, što se prepoznaje kao prednost i razlika od drugih sličnih tečajeva, ističe bivša polaznica tečaja Olga Tomašević. Jelena Dodig pak, jedna od inicijatorica programa i prvih polaznica, često ističe važnost cjeloživotnog obrazovanja i korisnost naučenog na tečaju u svakodnevnom profesionalnom životu jer mnogi umirovljenici poslije svog službenog radnog vijeka ostaju aktivni kroz rad brojnih udruga i drugih organizacija. Voditelj tečaja, Dino Radmilović, mišljenja je kako cjeloživotno učenje i globalna povezanost informacijski pismenim građanima pomaže uspješno samostalno riješiti probleme zbog čega obrazovanje za informacijsku pismenost mora biti primjenjivo u različitim ustanovama pripremljeno za različite vrste korisnika. Gradska i sveučilišna knjižnica Osijek stoga često ukazuje na važnost u pripremanju aktivnog umirovljenika i uspješnog građana u stjecanju novih znanja, informacijske i informatičke pismenosti, s kojima se realno gledajući, osobe treće životne dobi tijekom svog radnog vijeka nisu imale prilike ili potrebe susretati.

Govoreći o globalizaciji, polaznici tečaja na žalost vrlo često spominju bližu i dalju rodbinu koja se zbog bolje ponude poslova raselila po Europi i drugim svjetskim kontinentima, a kroz tečaj žele naučiti koristiti platforme za vizualne komunikacije i na taj način ostati što povezanije s rodbinom. Drugi predavač, Srđan Lukačević ističe kako napredak informacijske tehnologije i svijet u kojem živimo omogućava dostupnost obilju informacija i usluga, a umirovljenici koji znaju kako pronaći, evaluirati, analizirati, povezati i rukovati informacijama kvalitetnije, brže i sigurnije ostvaruju i realiziraju svoje potrebe. Praksa je pokazala kako umirovljenici pored želje za stjecanjem osnovnih informatički znanja najčešće naglašavaju potrebu za rastućim e-uslugama koje se sve više nalaze u ponudi javnih službi ili pak, bankarskog sektora. Primjerice vrlo brzo shvaćaju i prihvaćaju prednosti usluga e-građanin, mrežnog naručivanja na preglede kod liječnika, izdavanje elektroničkih uputnica i recepata. Također, često plaćaju kućanske račune putem e-bankarstva, osobito tijekom zimskih dana. Polaznici tečaja redovito iskazuju želju za nastavkom programa kroz viši stupanj obrazovanja, ističu blagodati druženja i upoznavanja novih ljudi, ali i nedostatke tečaja koji se odnose na neujednačenost softvera knjižničnih stolnih i prijenosnih računalima te nepostojanje radne bilježnice ili udžbenika što bi dodatno poboljšalo svladavanje osnova rada na računalu. Voditelji tečaja, Radmilović i Lukačević, svjesni su navedenih nedostataka te navedeno nastoje riješiti nabavom jednakih sedamnaest prijenosnih računala i sredstava za izradu tiskanih radnih materijala kroz apliciranje na natječaje ili sponzorirana sredstva.